2005-05-10

DEN NÖDVÄNDIGA HISTORIEN (10/5)



En bekännelse: Jag blev inte i första hand moderat för att jag avskydde socialdemokrater, tyckte att skatterna var för höga, att Palme var totalt fel som statsminister. Jag blev inte heller aktiv moderat därför att jag trodde att framtiden låg i politiken och att den gav lätt förtjänta pengar. Nej, mitt altruistiska mål med politiken var ”bättre historiekunskaper till våra elever i skolan”.

Att det var ett värdigt mål blir mer och mer uppenbart. Vice ordföranden i EU-kommissionen är som bekant Margot Wallström med EU-propaganda som sitt ansvarsområde. Hennes aktiviteter den senaste månaden ger så här i efterhand empiriska bevis för att jag hade absolut rätt politisk ”gut feeling” vad gäller faran med historisk obildning.

Wallströms historiska kunskapsbrister avslöjas nu på EUs politiska scen. I bästa fall skrattar vi åt henne och hennes fadäser. Skratt, satir och ironi är överlägset effektivt, när det gäller att oskadliggöra politisk obildning, dumhet, grumliga analyser och tankelättja. Av denna anledning rekommenderar jag en läsning av ”The Anglo Saxon Chronicle”; detta trots att den ansvarige utgivaren för publikationen varnar för en ”brutal och elak" läsning.

Jag är helt övertygad om att Margot ”den välluktande” Wallström* endast har dimmiga begrepp om Goebbels, än mindre har läst hans artiklar eller tal. Men en sak har de gemensamt även om 60 år skiljer deras skrifter åt, ansvaret för ”propagandan”.

Satir blir ännu mer effektiv om den kombineras med analys. Detta sker i
”Vocabulary Words: Eurosceptic, Eurocrat, Euroseptic”. Analysen gällande Wallströms och EUs aktiviteter och de bångstyriga européerna kommer från vänner på andra sidan Atlanten.

PS. En tanke: Ansvarig för propaganda, minister för propagandan, ansvarig för propagandan för EUs konstitution, Agiprop etc ... sådant eller liknande brukar väl inte finnas i ”vanliga regeringar”? .... eller har jag inte följt med min tid?

* de engelska bloggarnas "smeknamn" på kommissionären Wallström i svensk översättning.